Met drie kinderen in het middelbaar onderwijs, volgend jaar vier, valt er hier elk jaar wel een studieknoop door te hakken. Laat ons er ook maar bij vermelden dat niet alle studieparcours hier zonder slag of stoot verlopen, waardoor er af en toe wat extra knopen ontwart moeten worden. Zo is er het verhaal van Middelste Zoon die vorige zomer - na een B-attest in het derde middelbaar Economie-talen - noodgedwongen op zoek ging naar een TSO-richting en uiteindelijk zijn gading vond in LO & sport. Op papier een richting die hem op het lijf geschreven is: minder uren concentratie in de klas - waar hij niet echt goed in is, meer uren beweging en sport - waar hij wel goed in is en wat zijn zelfvertrouwen uiteraard ten goede komt. We dachten dat hij eindelijk zijn plekje gevonden had en zagen zijn loopbaan verder kabbelen tot het einde van de middelbare school. Helaas kwamen er in de loop van het schooljaar een aantal kinken in de kabel. Ten eerste de afstand tot de school. De gekozen school ligt op drie kwartier rijden van ons thuis en het kind is 's morgens en 's avonds gemakkelijk drie uur kwijt aan openbaar vervoer. Dat betekent elke morgen om zes uur opstaan en nooit voor vijf uur 's avonds weer thuis, ervan uitgaande dat de treinen dan geen fratsen uithalen. En dat begint te wegen. Hij mist hierdoor een aantal van zijn zwemtrainingen, voor hem erg belangrijk, maar hij wordt hier ook erg moe van. En eerlijk toegeven, wij ook. Van een onafhankelijk-fietsend-kind-dat-ook-de-bus-kan-nemen-als-het-regent werd hij een scholier waarvoor je minstens één keer per week je hele werkplanning moet omgooien. Omdat de trein niet rijdt, of vertraging heeft of god weet welke andere reden. Maar er is ook een ten tweede. Alhoewel het kind moeite heeft om bij de les te blijven, van zichzelf weet dat hij liever lui dan moe is en hierdoor menig leerkracht tegen hem in het harnas jaagt, blijkt de gekozen richting toch echt te weinig uitdagend te zijn. Hij heeft nauwelijks huistaken en maar af en toe een toets. De toetsen die hij krijgt, leert hij vaak binne het kwartier om dan een score te halen die ruim boven het klasgemiddelde ligt. Daardoor begon ik me ook extra zorgen te maken over zijn leerdiscipline die al zo klein was. Met deze hoeveelheid werk gaat hij nooit leren werken en geraakt hij niet zelfgeorganiseerd naar het hoger onderwijs toe. Op een avond, onderweg van het station naar huis, gaf hij zelf aan om van school te willen veranderen, terug naar de scholen op fietsafstand van thuis. Want school is school, of je nu sport doet of pakweg handel, zei hij er nog bij. Hij vertelde ook dat hij ergens wel spijt had dat hij zijn jaar niet had over gedaan en hij vroeg zich luidop af of hij dat nu nog zou kunnen, zijn jaar overdoen en terug naar economie-talen gaan? Dus lieten we een bevriende zwemouder, die bij het CLB werkt, uitzoeken of dat kan, je jaar dubbelen en van TSO naar ASO gaan. Het antwoord dat we terugkregen is op zijn zachts gezegd vreemd en typisch Belgisch. Want wat blijkt? Met een A-attest in 4 TSO mag je doorstromen naar elke richting in 5 TSO, maar ook in 5 ASO en 5 KSO. Het leek hem één ogenblik lang wel een grappig idee om in september terug binnen te stappen in zijn klas van vorig jaar en te zeggen: "Hallo, ik heb een jaartje genoten van weinig huiswerk en geen studiegedoe rond mijn hoofd, maar hier ben ik terug." Maar het antwoord op de vraag of hij dan mag overzitten in ASO is nog veel frappanter, als je weet dat hij wel zonder slag of stoot naar het vijfde zou mogen. Aangezien hij een B-attest had in het derde, kan hij niet zomaar naar 4 ASO, ook niet met een A-attest van 4 TSO. Mocht hij dat toch willen doen, zal er een adviserende klassenraad moeten samenkomen, die de clausulering van het B-attest opheft. Hoe absurd kan de wetgeving zijn? Dus was zijn zin om opnieuw naar Economie-Talen - in welk jaar dan ook - te gaan al snel getemperd. En zo begint, voor de derde keer op drie jaar tijd, de zoektocht naar een geschikte school/studierichting voor Middelste Zoon. We bezochten de infodag van de ex-school, informeerden ons over andere mogelijkheden in het TSO, maar geen één hiervan is wat hij echt graag wil doen. We bekijken de piste om hem toch LO & Sport te laten verder doen, maar dan in dezelfde stad als zijn ex-school, alhoewel ik me zorgen maak omdat dit hier in een zuivere TSO/BSO school georganiseerd wordt en ik me afvraag in hoeverre hij daar voldoende uitgedaagd en voorbereid gaat worden op hoger onderwijs. Want geloof me, het gaat hier niet over een dom kind. Het gaat hier over een kind dat zich niet kan concentreren en zich spontaan afzet tegen gezag. Maar het gaat ook over een kind dat zichzelf kent en weet waar zijn knelpunten zitten. En over een kind dat oprecht geïnteresseerd kan zijn in -tig uiteenlopende onderwerpen, van verkiezingssystemen over astrologie tot muziek. Zolang het maar niet moet. Dus mocht u een niet-moet school kennen hier bij ons in de buurt, waar kinderen zoals hij gestimuleerd worden om actief bij te dragen aan hun eigen schoolloopbaan, mag u dat altijd laten weten. In de tussentijd laten we de opties even sudderen en hopen we dat tijd raad brengt. |
Kirsten De ConinckDuizendpoot. Moeder van 4. Creatief. Visualisator. Natuurmens. Tekenaar. Stiltezoeker. Genieten. Verteller. schrijverDag lezer die graag leest. Las je mijn romans al? Archieven
January 2024
Categorieën
All
|
Vind me terug. |
|